A 10/10/10 for Siesta in Klassik Heute
Klassik Heute Magazine
16 October 2008
Details (19.09.2008)
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Nach drei Jahrzehnten Präsenz und über 70 Veröffentlichungen auf dem internationalen Plattenmarkt entschloss sich die Blockflötistin Michala Petri zusammen mit ihrem Mann, dem Gitarristen Lars Hannibal, eigene Wege zu gehen. Sie gründeten ein eigenes Label mit dem sinnigen Namen OUR Recordings.

Siesta ist der Titel einer der ersten Produktionen der gemeinsamen Firma und präsentiert einen Ausschnitt aus dem Duo-Repertoire für Blockflöte und Gitarre, das beide Künstler seit Beginn ihrer Zusammenarbeit 1992 einem breiten Publikum in aller Welt vorgestellt haben. Rein äußerlich schon wirkt die CD mit ihren angenehmen erdfarbenen Tönen entspannend, und der Inhalt löst das optische Versprechen ein: Bewährte Klassiker wie Astor Piazzollas Histoire du Tango, Iberts Entr'acte oder Ravels Pièce en forme de Habanera sind der Garant für das unwiderstehliche Flair südlicher Sonne. Drei Stücke aus Brasilien von Heitor Villa–Lobos, die bekannte Sonatine Castelnuovo-Tedescos und der eigens für das Duo komponierte Tango català von Joan Albert Amargós ergänzen das Programm. Es ist erstaunlich, welche Vielfalt an Klangnuancen Michala Petri ihrer Blockflöte entlockt, die man bisher wohl nur einer Querflöte zutraute: warm im Ton, selbst in der Höhe wendig, nutzt sie den Vorteil verschiedener Instrumente der Blockflötenfamilie und stellt so manches altvertraute Stück in ein neues Licht. Michalas Zusammenarbeit mit dem spanischen Jazz-Pianisten und Komponisten Joan Albert Amargós trug bereits reiche Früchte: neben dem hier eingespielten Tango catalá, einem leicht melancholischen Amalgam aus südamerikanischem Tango und andalusischem Flamenco, schrieb Amargós ein großartiges Blockflötenkonzert für Michala Petri, das auf der CD Movements ebenso bei OUR Recordings erhältlich ist und 2008 – als erste Blockflötenaufnahme überhaupt – für einen Grammy nominiert wurde. Ganz wunderbar gelingen beiden Künstlern auch Iberts spritziger Entr'acte und die herrlich atmosphärisch-evozierenden Stücke Villa Lobos'.

Michala Petri und Lars Hannibal ist genau das geglückt, was man sich zum Programm der Aufnahme gemacht hatte: eine CD zum Zurücklehnen und Genießen.

Heinz Braun (19.09.2008)
Künstlerische Qualität:
  10
Bewertungsskala: 1-10
Klangqualität:
  10

Gesamteindruck:
  10
 

Klassik Heute Magazine

New US review on Siesta in Fanfare Magazine
Fanfare Magazine
19 September 2008
When I read the word "Siesta," I picture a recumbent Mexican wearing a multicolored serape snoozing under his extravagantly brimmed sombrero. For Lars Hannibal, however, a siesta offers a break from work which doesn't have to be spent sleeping. Instead, it's a good time to listen to music. You certainly wouldn't want to doze through this CD, as even in the familiar pieces the recorder's woody rusticity shines a new light on the old tunes. Piazzolla's Histoire du tango—a four-movement suite chronicling the evolution of tango in Argentina—expresses itself with humor, melancholy, and in the last movement, irony. Joan Albert Amargòs's Tango català has a Spanish title, but I hear Brazil in its mood, melody, and harmony. After the guitar sets the scene, the recorder joins in, substituting for a sultry singer in a work "having the quiet sadness of many a Jazz ballad" (from Leo Black's notes). Castelnuovo-Tedesco's Sonatina is the work of a classicist in love with Spain; Ravel's Pièce en forme de habanera sways to its endlessly seductive rhythm; and Entr'acte, Ibert's swirling mini-travelogue, recalls the old cliché that some of the best Spanish music is by French composers. Three works by Villa-Lobos close the recital: Modinha (literally, little song), a lyrical, syncopated melody; Distribução de flores, a haunting tune (especially when played by the tenor recorder), with an unmistakable South American Indian sound; and the Cantilena from the well-loved Bachianas
brasileiras No. 5. The recorder and guitar probably won't displace the voice and cellos of the original in listeners' affections, but the melody is as beautiful as ever... Overall, a very enjoyable disc that introduced me to some unfamiliar music while providing a fresh look at some perennials.
Fanfare Magazine

MusicWeb Review on Siesta
MusicWeb Review
15 May 2008
The combination of recorder and classical guitar is popular and familiar to commercial recording. Another recent addition to the catalogue is Song Without Words (ABC Classics 476 5249), featuring guitarist Karin Schaupp and recorder player Genevieve Lacey.
 
Michala Petri is one of today's leading instrumentalists.  The amazing capabilities of the recorder in the hands of a virtuoso are admirably demonstrated in Ms. Petri's rendition of the Albert Lorentz variations for solo recorder (Philips 6514199).
 
Lars Hannibal is a musician well qualified to partner Ms. Petri in this recording of duets.  He studied guitar at the Royal Academy of Music in Aarhus and lute with Toyohiko Satoh in The Hague.
 
On the review disc the highly complementary nature of the two musicians is immediately evident. The guitar playing, essentially accompaniment, is never dominant; neither is it unnecessarily subdued or secondary. Mr. Hannibal manages the right balance between attack and empathy for his partner.
 
It was once suggested that to obtain the technically perfect face, all one must do is create a collage of separate features each individually considered to be perfect. The results of such endeavours are invariably disappointing and fall short of that anticipated.
 
On this occasion the collage of outstanding individual musicianship, fine duet playing and excellent programme music produces less than that anticipated on several of the tracks; in the Piazzolla I was unable to feel at ease with some of this music played on the recorder.
 
This same uneasiness emerges in the slow section of the Villa- Lobos Bachianas Brasileiras No 5 (13). Interestingly arrangements for classical guitar and saxophone fare no better in this particular piece of music.
 
With no recollections of similar reactions to the Schaupp/Lacey recording I again reviewed their disc. The programme is all from late eighteenth and nineteenth century classical composers, which may in part explain the ease with which the recording garnered appeal.
 
This may be a reaction paralleling that experienced when listening to the saxophone playing classical music having enjoyed it predominantly in a jazz context. When considering arrangements/transcriptions of music and the instrument or combinations of instruments on which it is to be played, personal preferences are invariably a dominant factor.
 
It is interesting to note that five different recorders are used on this recording; the guitar played by Lars Hannibal is a fine Ignacio Fleta made in 1961
 
My overall impression of the review disc is one of outstanding musicianship, great duo playing and a most enjoyable programme.
 
That said, some may require a period of adjustment before full appreciation of the recorder's role in interpreting certain of the programme items is realised; others may have no problem with this combination.
 
Greater editorial care would have avoided the incorrect listing for tracks 9 and 10, which on both the CD and cover should be reversed.

Zane Turner

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MusicWeb Review

10/10/10 from Klassik Heute on Siesta
Klassik Heute Magazine
05 May 2008
OUR Recordings 8.226900
Siesta

Michala Petri • Lars Hannibal

1 CD • 54 Min. • 2006

Details (19.09.2008)


 

Nach drei Jahrzehnten Präsenz und über 70 Veröffentlichungen auf dem internationalen Plattenmarkt entschloss sich die Blockflötistin Michala Petri zusammen mit ihrem Mann, dem Gitarristen Lars Hannibal, eigene Wege zu gehen. Sie gründeten ein eigenes Label mit dem sinnigen Namen OUR Recordings.

Siesta ist der Titel einer der ersten Produktionen der gemeinsamen Firma und präsentiert einen Ausschnitt aus dem Duo-Repertoire für Blockflöte und Gitarre, das beide Künstler seit Beginn ihrer Zusammenarbeit 1992 einem breiten Publikum in aller Welt vorgestellt haben. Rein äußerlich schon wirkt die CD mit ihren angenehmen erdfarbenen Tönen entspannend, und der Inhalt löst das optische Versprechen ein: Bewährte Klassiker wie Astor Piazzollas Histoire du Tango, Iberts Entr'acte oder Ravels Pièce en forme de Habanera sind der Garant für das unwiderstehliche Flair südlicher Sonne. Drei Stücke aus Brasilien von Heitor Villa–Lobos, die bekannte Sonatine Castelnuovo-Tedescos und der eigens für das Duo komponierte Tango català von Joan Albert Amargós ergänzen das Programm. Es ist erstaunlich, welche Vielfalt an Klangnuancen Michala Petri ihrer Blockflöte entlockt, die man bisher wohl nur einer Querflöte zutraute: warm im Ton, selbst in der Höhe wendig, nutzt sie den Vorteil verschiedener Instrumente der Blockflötenfamilie und stellt so manches altvertraute Stück in ein neues Licht. Michalas Zusammenarbeit mit dem spanischen Jazz-Pianisten und Komponisten Joan Albert Amargós trug bereits reiche Früchte: neben dem hier eingespielten Tango catalá, einem leicht melancholischen Amalgam aus südamerikanischem Tango und andalusischem Flamenco, schrieb Amargós ein großartiges Blockflötenkonzert für Michala Petri, das auf der CD Movements ebenso bei OUR Recordings erhältlich ist und 2008 – als erste Blockflötenaufnahme überhaupt – für einen Grammy nominiert wurde. Ganz wunderbar gelingen beiden Künstlern auch Iberts spritziger Entr'acte und die herrlich atmosphärisch-evozierenden Stücke Villa Lobos'.

Michala Petri und Lars Hannibal ist genau das geglückt, was man sich zum Programm der Aufnahme gemacht hatte: eine CD zum Zurücklehnen und Genießen.

Heinz Braun (19.09.2008)
Künstlerische Qualität:
  10
Bewertungsskala: 1-10
Klangqualität:
  10

Gesamteindruck:
  10
 

Komponisten/Werke Interpreten
A. Piazzolla:
• L' Histoire du Tango

J.A. Amargòs:
• Tango Català

M. Castelnuovo-Tedesco:
• Sonatina op. 205

M. Ravel:
• Pièce en forme de Habanera

J. Ibert:
• Entr'acte

H. Villa-Lobos:
• Modinha
• Distribução de Flôres
• Aria (Cantilena)

Michala Petri
Blockflöte
Lars Hannibal
Gitarre


Klassik Heute Magazine

All Music Review on Siesta
All Music Guide
26 June 2007
Review by James Manheim 
This recording, a new manifestation of the increasingly common trend that has seen virtuoso performers issuing new material on their own labels, looks as though it should be almost impossible to pull off, and recorder player Michala Petri and guitarist Lars Hannibal execute it so smoothly that you forget they're doing anything unusual. The program consists mostly of music originally written for flute and guitar, with a few other transcriptions including two from vocalises (Ravel's Pièce en forme de Habanera and Cantilena from the Villa-Lobos Bachianas Brasileiras No. 5). Many are full of quick runs that are much more difficult on the recorder than on the flute, yet they are smoothness itself in Petri's hands. As the Siesta title suggests, the music has a Latin tinge and a consistent relaxed mood. All of it is from the twentieth century, and it contains one unfamiliar but worthwhile find — the Tango Catalá or Catalan Tango of Joan Albert Amargós. Petri accomplishes some of her technical wizardry by switching from recorder to recorder according to the music's range, even among movements of the four movements of the Astor Piazzolla Histoire du tango. (The Castelnuovo-Tedesco Sonatina, Op. 205, is all played on a single alto recorder.) The result is not a jarring diversity of tone but rather greater homogeneity as Petri uses the instruments' differences to bring the music more comfortably under her fingers. This album might even fulfill the relaxation function the title suggests, and for recorder players it's a more or less mandatory look at what the instrument can accomplish. For any listener it's a superb example of light music, which at its best always carries an element of surprise.

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All Music Guide